צו לשיקום כלכלי

צו לשיקום כלכלי

צו לשיקום כלכלי הנו החלטה של בית המשפט ובמסגרתה מפרט בית המשפט את התוכנית לשיקומו  הכלכלי של חייב בהליך חדלות פירעון  . הצו כולל פרטים שונים ותנאים שונים שבהם חייב בהליך חדלות פירעון צריך לעמוד על מנת להשתקם ולפתוח דף חדש ללא חובות.

הצו לשיקום כלכלי הנו השם החדש של מה שהיה מכונה בעבר "תכנית פירעון"  במסגרת הליכי פשיטת רגל. עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החליף חוק זה את פקודת פשיטת הרגל הישנה וכיום במקום תכנית פירעון קובעים לחייבים בהליכי חדלות פירעון תכנית לשיקום כלכלי.

מדוע ניתן צו לשיקום כלכלי ?

אחת ממטרותיו המוצהרות של הליך חדלות הפירעון הנו שיקומו של החייב ושילובו במרקם החיים הכלכליים ולכן כחלק מובנה בהליך חדלות הפירעון בית המשפט יקבע לחייב שעומד בתנאי ההליך תכנית לשיקום כלכלי באמצעות צו מיוחד המכונה צו לשיקום כלכלי.

כיצד קובעים את תנאי הצו  ?

תנאי הצו  נקבעים על ידי בית המשפט, אך קביעת תנאי הצו  מתבססת לרוב על המלצות בעלי התפקיד , דהיינו הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי , והנאמן שמונה במסגרת הליך חדלות הפירעון.  הנאמן מגיש דוח ממצאי בדיקה לממונה הכולל המלצות בדבר התוכנית הראויה לשיקומו הכלכלי של החייב. הממונה אשר לרוב מתבסס על המלצות הנאמן מגיש הצעה מטעמו הכוללת תכנית לשיקומו הכלכלי של החייב לבית המשפט.

הצו לשיקום כלכלי נקבע לרוב לאחר שמתקיים דיון ממצה ובמסגרתו ניתנת לחייב ולבעלי התפקיד להציג את עמדתם בדבר התוכנית הראויה לשיקומו הכלכלי של החייב. לאחר שמיעת טיעוני הצדדים יקבע בית המשפט במסגרת הצו תנאים ברורים ומפורטים שככל והחייב יעמוד בהם הוא יזכה לקבל הפטר מהחובות . מתן הפטר מהחובות הנו חלק מהליך שיקומו של החייב , אך הוא אינו החלק היחיד בתהליך השיקום. כחלק , למשל, כחלק מתנאי הצו  לשיקום כלכלי בית המשפט רשאי לחייב את החייב להשתתף בהכשרה להתנהלות כלכלית נכונה.

אלו תנאים כלולים בצו לשיקום כלכלי ?

הצו כולל חלקים שונים . יחד עם זאת חשוב להבהיר כי התנאים לשיקום כלכלי תלויים בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה ומשתנים ממקרה למקרה. ההבדלים בין תוכניות השיקום השונות תלויים בנתונים שונים המשפיעים על היקף התוכנית . נתונים אלו כוללים משתנים רבים כגון הכנסות התא המשפחתי, מצבו הרפואי של החייב וכושר השתכרותו , גילו של החייב,  קיומם או העדרם של נכסים  על שם החייב ,אופן התנהלותו של החייב בהליך חדלות הפירעון ואף היקף חובותיו.

חובות התשלומים

על חייב בעל כושר השתכרות יטיל בית המשפט חובת תשלומים. חובת התשלומים כוללת לרוב סדרת תשלומים חודשיים למשך תקופה מוגדרת שבהם על החייב לעמוד. כך למשל , במסגרת , יכול בית המשפט לקבוע כי על החייב להוסיף לקופה 36 תשלומים חודשיים של 1500 ש"ח . במצב כזה , החל ממועד מתן הצו  יידרש החייב לשלם 1500 ש"ח מדי חודש בחודשו במשך 36 חודשים כחלק מחובתו לעמוד בתנאי הצו לשיקום כלכלי.

צו התשלומים שנקבע במסגרת התוכנית לשיקום כלכלי אמור להתבסס על הכנסותיו והוצאותיו של החייב וככל והכנסות התא המשפחתי גבוהות יותר כך יהיה גבוה יותר הצו. ככל ומספר הנפשות בתא המשפחתי גדול יותר כך יגדל היקף ההוצאות שיילקחו בחשבון לצורך קביעת התשלום החודשי.

הנכסים הנכללים בקופת הנשייה

במסגרת הצו  יקבע בית המשפט אלו נכסים מנכסי החייב יכללו בקופת הנשייה, ומשמעות הדבר שנכסים אלו ימומשו ויועברו לקופת הנשייה או ייפדו על ידי החייב על ידי הפקדת כסף בקופת הנשייה תמורת אי מימוש נכסיו . כך , למשל , ביחס לחייב שבמהלך השנים צבר זכויות בקופות גמל ובקרנות השתלמות צפוי בית המשפט להורות על מימוש נכסיו הלא מוגנים כחלק מתנאי תכנית השיקום . 

מקרה נפוץ נוסף הוא של חייב בעל נכס שווה ערך כגון דירת מגורים, רכב יקר וכיו"ב שבמסגרת הליך חדלות הפירעון יוערך שוויו והוא ימומש . לחילופין , החייב יידרש לפדות את שוויו  של הנכס על מנת שלא ימומש ויוותר בידיו.

במסגרת חלק זה של הצו לשיקום כלכלי יכול בית המשפט להתייחס לנכסים שייצברו או יתגלו בעתיד ומעמדם בהליך.  מימוש נכסי החייב הבלתי מוגנים מהווה נדבך נוסף על חובת התשלומים החלה על חייב בהליך חדלות הפירעון.

תחולת ההגבלות

במסגרת הצו נוהג בית המשפט להתייחס לתחולת ההגבלות המוטלות על החייב במהלך תקופת עמידתו בצו השיקום והוא יכול להורות על הסרה של הגבלות מסוימות או הותרתן בתוקף עד לסיום ההליך.

סנקציות בגין הפרת הצו

במסגרת הצו לשיקום כלכלי וכחלק מתנאיו נקבעות סנקציות על החייב במקרה של הפרת הצו לשיקום כלכלי על ידו. בית המשפט יכול לקבוע, למשל, שפיגור בביצוע התשלומים יכול להביא להארכת תקופת התשלומים שהוטלה על החייב.

חשיבות הצו

הצו לשיקום כלכלי הנו החלטה מהותית ואולי החשובה ביותר בעבור חייב במסגרת הליך חדלות הפירעון , שכן במסגרתה נקבעים התנאים למחיקת חובותיו של החייב ופתיחת דף חדש בחיים. תכנית ראויה לשיקום כלכלי הנה תכנית אשר מאפשרת לחייב לעמוד בה בהתחשב ביכולותיו הכלכליות. תכנית זו  אמורה לאזן בין זכויות הנושים להיפרע מן החייב לבין זכותו של החייב להשתקם ולפתוח דף חדש ללא חובות.

מימוש קרן השתלמות בפשיטת רגל
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

מימוש קרן השתלמות בפשיטת רגל

מימוש קרן השתלמות בפשיטת רגל  פירושה העברת כספים שנצברו על ידי החייב בקרן השתלמות לקופת פשיטת הרגל לטובת פירעון חובות החייב.  סעיף 85 לפקודת פשיטת

קרא עוד »
מימוש קופת גמל
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

מימוש קופת גמל בפשיטת רגל

סעיף 85 לפקודת פשיטת הרגל קובע כי נכסי החייב בפשיטת  רגל כוללים כל נכס השייך לו בתחילת הליך פשיטת הרגל וכל נכס שירכוש או יוקנה

קרא עוד »
צו לשיקום כלכלי
מונחים
איתן עדשה

צו לשיקום כלכלי

צו לשיקום כלכלי הנו החלטה של בית המשפט ובמסגרתה מפרט בית המשפט את התוכנית לשיקומו  הכלכלי של חייב בהליך חדלות פירעון  . הצו כולל פרטים

קרא עוד »
דוח ממצאי בדיקה
מונחים
איתן עדשה

דוח ממצאי בדיקה

דוח ממצאי בדיקה הוא דוח המוגש על ידי הנאמן בהליך חדלות פירעון לממונה על הליכי חדלות פירעון לקראת הדיון הצפוי בעניינו של היחיד . בדוח

קרא עוד »
ניהול עסק בפשיטת רגל
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

ניהול עסק בפשיטת רגל

ניהול עסק בפשיטת רגל היא עניין נפוץ שעולה במסגרת הליכי פשיטת רגל. חייב הפונה להליך פשיטת רגל המבקש לפתוח עסק כעצמאי  או להמשיך לנהל אותו

קרא עוד »