זכויות עובד בחברה בפירוק

זכויות עובד בחברה בפירוק

עובד של חברה בפירוק  או בקשיים זכאי לתבוע מהחברה זכויות שלא שולמו לו כעובד  ובכלל זה:  משכורת, דמי הבראה , פיצויים והפרשה לפנסיה  . אם החברה כבר מצויה בפירוק או חדלות פירעון רשאי העובד להגיש תביעת חוב כנגד החברה,  ואם החברה בקשיים כלכליים ואינה מצויה בהליך בחדלות פירעון רשאי העובד להכניס את החברה להליך חדלות פירעון על ידי הגשת בקשה למתן צו לפתיחת הליכים  כנגדה.

מהם זכויות עובד בחברה בפירוק ?

עובד בחברה בפירוק  זכאי לתבוע מחברה המצויה בפירוק או חדלות פירעון את זכויותיו השונות כעובד אשר הנם:

  • שכר שלא שולם.
  • הפרשי שכר.
  • דמי הודעה מוקדמת.
  • דמי הבראה.
  • דמי חופשה.
  • ביגוד.
  • ימי חג שלא שולמו.
  • פיצויי פיטורים.
  • הפרשה לקופת גל.

איך תובעים את זכויות העובד מהחברה  ?

גביית זכויות העובד מחברה בפירוק או חדלות פירעון מתבצעת במספר שלבים:

שלב ראשון: הגשת בקשה למתן צו לפתיחת הליכים כנגד החברה

כשהחברה מצויים בקשיים כלכליים ואינה משלמת לעובד שכר או זכויות סוציאליות נוספות רשאי העובד להגיש לחברה דרישה לתשלום הסכום,  וככל והסכום לא שולם בתוך 30 ימים ממיום מסירת הדרישה או אם העובד מחזיק בפסק דין לתשלום כנגד  החברה מבית הדין לעבודה או אם העובד מסר לחברה אזהרה לפי סעיף 7 לחוק ההוצאה לפועל והחברה לא פעלה לשלם את הסכום הנקוב בו-אזי  קיימת חזקת חדלות פירעון של החברה,  והנושה רשאי להגיש בקשה  מתאימה  לחדלות פירעון כנגד החברה ולקבל צו לפתיחת הליכים כנגדה לצורך פירוקה וחיסולה.

על מנת למנוע הליכי חדלות פירעון מיותרים המחוקק קבע סכומי חוב מינימליים המקנים לעובד הנושה בחברה זכות להגיש בקשה לפתיחת הליכים כנגד החברה. כשמדובר בחוב לעובד על העובד להחזיק בפסק דין או חוב העולה על 10,749 ש"ח ( הסכום צמוד למדד ומשתנה מעת לעת).  יחד עם זאת המחוקק איפשר למספר נושים שהחוב הכולל של החברה כלפיהם עולה על הסכום האמור ולהגיש ביחד בקשה לחדלות פירעון כנגד החברה.

שלב שני: הגשת תביעת חוב כנגד החברה בחדלות פירעון

לאחר מתן צו לפתיחת הליכים כנגד החברה רשאי העובד להגיש תביעת חוב כנגד החברה .

תביעת חוב כשמה כן היא . זוהי תביעה לכל דבר ועניין,  שהעובד מגיש כנגד החברה ובמסגרתה הוא מפרט ומוכיח באמצעות מסמכים את חוב החברה כלפיו. תביעת החוב צריכה לכלול פירוט של הרכיבים והסכומים הנתבעים מהחברה בצירוף המסמכים המתאימים ,  וככל ולא תוכח לא יזכה העובד לתשלום בגין תביעתו.

לאור אופיו של החוב מצא המחוקק לנכון להגן על זכויות העובד בכמה דרכים.

ראשית,  בהתאם להוראות פרק ח' לחוק הביטוח הלאומי העובד וקופות גמל מבוטחים,   ובמצבים שבהם אדם שהוא מעסיק עצמאי או חברה נקלעו להליכי חדלות פירעון וניתן כנגדם צו לפתיחת הליכים המוסד לביטוח לאומי ישלם לעובד גמלה בגין הסכומים המגיעים לו עד לתקרה הקבועה בחוק העומדת נכון לכתיבת שורות אלו על סך כולל של כ-123,000 ש"ח  לשכר עבודה ופיצוי פיטורים ועד כ – 19,000 ש"ח עבור תשלומים לקופות גמל שלא בוצעו על ידי החברה המעסיקה.

התשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי מהווה תחליף לתשלום על ידי החברה , שכן במקרים רבים חברות נקלעות לחדלות פירעון, ואין להן רכוש או נכסים שמהם ניתן לפרוע את החוב לעובד.

אם  בכל זאת במסגרת הליך חדלות הפירעון ימומשו נכסים או זכויות של החברה ובקופה יימצא סכום שניתן לחלוקה , סכום זה יחולק לאחר ניכוי הוצאות ההליך לנושים בהתאם לדיני החלוקה הקבועים בחוק.

המחוקק מצא לנכון לתת לחוב בגין שכר עבודה שלא שולם עדיפות על פני חובות מסוגים שונים על ידי הגדרתו כחוב בדין קדימה. חוב בדין קדימה זוכה לעדיפות בעת חלוקת נכסי החברה לנושים כשהמשמעות היא שדין הקדימה ישולם מהכסף שבקופה לפני שישולמו חובות כלליים.

זכויות עובד בחברה בפירוק או בחדלות פירעון – שאלות ותשובות

מה עושים אם החברה לא שילמה משכורת והיא בפירוק ?

במצב דברים זה על העובד להגיש תביעת חוב ולפרט בתביעה מהם הסכומים המגיעים ולצרף לתביעה מסמכים המוכיחים כי החברה חייבת לא כסף.

מה עושים אם החברה לא שילמה משכורת כי היא בחובות אבל לא בפירוק ?

אם החברה נמצאת בחובות ואינה משלמת לעובד את משכורתו אזי בהתקיים אחת החזקות הקבועות בחוק לחדלות פירעונה של החברה רשאי העובד להגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון כנגד החברה.

מה קורה אם החברה בחובות ואין לה רכוש או כסף כדי לשלם משכורות לעובדים ?

במצב דברים זה חלק מהחוב של החברה לעובד ולעתים כל החוב משולם על ידי המוסד לביטוח לאומי, שכן כל עובד במדינת ישראל מבוטח באמצעות המוסד לביטוח לאומי מפני מצב של אי תשלום שכר על ידי חברה המצויה בפירוק /חדלות פירעון.

מה קורה אם החברה לא שילמה לי פנסיה ?

גם אי תשלום פנסיה לעובד מבוטח ומשולם על ידי המוסד לביטוח לאומי עד לגובה התקרה הקבועה בחוק. במצב זה וככל והעובד מוכיח כי החברה לא הפרישה לו כסך לפנסיה אזי המוסד לביטוח לאומי ישלם לקרן הפנסיה את המגיע עד לתקרה הקבועה בחוק במקום העובד.

איך תובעים תשלום מהביטוח הלאומי בגין א תשלום שכר וזכויות סוציאליות על ידי חברה בפירוק או בחדלות פירעון ?

על מנת לתבוע את המגיע בגין אי תשלום שכר וזכויות סוציאליות על העובד להגיש תביעת חוב. כשמדובר בחברה שניתן נגדה צו פירוק לפני כניסתו של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי לתוקף התביעה מוגשת לכונס הרשמי ולאחר שהנאמן של החברה מאשר את התביעה המוסד לביטוח לאומי משלם לעובד את הכסף. כשמדובר בחברה המצויה בחדלות פירעון וניתן נגדה צו לפתיחת הליכים אין צורך באישור הנאמן והתשלום מבוצע ישירות על ידי המ.ל.ל. לעובד.

מי זכאי לתשלום מחברה בפירוק ?

אלו הגורמים הזכאים לתשלום מביטוח לאומי בשל חוב חברה המצויה בפירוק או בחדלות פירעון :

  • עובד שכיר
  • קופת גמל/ קרן פנסיה
  • עובד זר או עובד הרשות הפלשתינית.
  • שאירים של עובד שנפטר.

מה עושים אם ביטוח לאומי שילם לי חלק מהחוב או לא שילם את החוב של החברה בפירוק / חדלות פירעון ?

במצב דברים זה ואם הדבר מוצדק ניתן לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי לבית המשפט.

הסדר נושים לפי סעיף 33 לפקודה
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

הסדר נושים לפי סעיף 33 לפקודה

הסדר נושים לפי סעיף 33  לפקודה  הנו הסדר חוב הניתן לביצוע במסגרת הליך פשיטת רגל. חייב המצוי בהליך פשיטת רגל רשאי להציע לנושיו הצעה לפיה 

קרא עוד »
בית המגורים בפשיטת רגל
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

דירת המגורים בפשיטת רגל

חייב בעל דירת מגורים המגורים המעוניין להסדיר את חובותיו במסגרת הליכי פשיטת רגל מתלבט לעיתים אם לעשות כן ולפעול לפתיחה בהליכי פשיטת הרגל וזאת  לאור

קרא עוד »
הגבלות בפשיטת רגל
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

הגבלות חייב בפשיטת רגל

במסגרת הליך פשיטת הרגל ולאחר הכרזת חייב כפושט רגל מוטלות עליו הגבלות שונות במהלך תקופת היותו בהליך פשיטת הרגל. מטרת ההגבלות היא להדק את הפיקוח

קרא עוד »
הפחתת התשלום החודשי
דיני פשיטת רגל וחדלות פירעון
איתן עדשה

הפחתת התשלום החודשי בפשיטת רגל

הפחתת התשלום החודשי בפשיטת רגל נעשית כדבר שבשגרה במקרים המתאימים. התשלום החודשי שעל חייב לעמוד בו נקבע בתחילת הליך פשיטת הרגל , ולרוב במסגרת צו

קרא עוד »